iklan

Monday 29 November 2010

2nang!

As dah tunang ke???

sejurus itu,semua mata menjurus ke arahku.Menanti sebuah jawapan.

-gulp
(soalan tepatttt ke wajah lantas tiada kata-kata dapat diluahkan)

dah la tu... tu cincin tu...
cincin tunang.yeehaaa.haha

-gulp gulp

Fuh,naseb baek lepas tu ade orang jawabkan lawak2.Terselamat dari menjawab soalan tadi.Soalan tamat disitu tanpa jawapan dari empunya diri.kui3...


Wednesday 24 November 2010

Orang jahat mintak-mintak dapat balasan setimpal!

Panas,panas!!

Baruu je berape minggu lepas sorang ofismate hilang henset.Bile check CCTV,stil x dapat trace sape org curi.lagipun mangsa letak henset atas meja aje,n die sendiri pon x sedar pukul berapa hilang.Sebab xde bukti,mangsa redha jela hilang henset...beli henset baru.

Tapi tadi,ofismateku telah kehilangan handbag beserta barang2 dalamnya sekali dgn paper beg berisi botol air!handbag tu...dalam tu ade kunci kete,kunci umah,beg dompet n macam2 lagi.Gempar la jugak bnde ni.Kawan saya tu simpan beg dalam almari kunci,n die keluar dari bilik x sampai bape minit dah hilang semua barang.

Check CCTV,kompem..ade muke sorg pakcik ni.Muke baik je.Mmg die dah melilau2 dalam ofis kitorg cume nak cari masee je.Siap bertegur sapa.Bersangka baik,igtkn mungkin kenalan sapa2.Igtkan katerer ke,client ke..
Tapi gmba x clear sbb bilik kawan saya terlindung sikit,just nampak die kelua n bawak paper bag.Tak dapat sure die geledah ke ape ke..
Lepas tu,siasat lagi.SAHHH!!
Mmg die.Dapat snap die tgh tinjau2 usik2 bawak meje org kt floor lain.time tu dalam kol 2,msti ofis lengang ade yg g solat etc..

Sistem keselamatan kt ofis ni mmg kureng sikit lah.Company yang buat security system ni pon,buat keje lebih kurang je..Ade CCTV yang x function,nak tukar security password pon xleh.

Tapi bnde ni mmg jadi pengajaran kt saye supaya jgn suka-suka letak barang,henbeg,beg dompet selain kt tempt yang berkunci n kunci tu kene bawak kemane saje saya g.Kene hati-hati.WAJIB!

Jahat betul pakcik tu.Tengok muka mmg baik!Huh!

Sunday 21 November 2010

Lelaki,kereta dan dotdotdot..

Dahulu,dekat umah opah bile paksedare balik kampung(waktu tu paksedare bujang lg),kirotang kecik2 ni main la kat laman rumah.tapi saya perasan,pak sedare saya msti dalam keadaan berjage-jage.takut sangat kereta die kene ape2.bukannye kitorg amek batu conteng2 kt kete die pon.

Ayah saya pon same,dulu mule2 adik lelaki bawak kete,die dok kawal depan umah.padahal nak alih kereta je...Waktu saya mula-mula nak amek lesen nak prektis bawak kete,adik saya plak yang jd jage2.

Bile naek kereta kawan plak,tibe2 macam ade langgar sesuatu.Terusss berenti tepi jalan,tgk kat mane2 ade calar ke ape.Saya rase mcm langgar semak tepi jalan je,ape nak risau??hek eleh...
Dalam hati terus terdetik,lelaki ni,sayang sgt ngn kete.kalau calar g jela hanta kedai.settle.

Sekarang..bile dah ade kete sendiri..1st time kete calar saya leh rilekkkk je lagi.takpe,sikitt saja.tapi ni 2nd time wooo..baru rase macam,adusss,hatiku pon tercalar-balar.walaupun boleh polish,tp..sedihh wooo....
Jadi nak kate gender yang sayangkan kerete lebih2 adalah significant dgn lelaki,dah xleh pakai sgt kot...
Sebab sekarang kalau ada bau,warna mahupun rasa tak sedap semasa memandu atau sebelum memandu,kompemm saya belek2 risau2 atau berenti terus kete n call org berkaitan.

Perlu berhati2 lagi sebab taknak tambah calaran ketiga.uhuhuuu..

Thursday 18 November 2010

Buat pemegang kad kredit : Jangan Sampai Ditipu!

Saya ambil kad kredit bukanlah untuk digunakan sepanjang masa.Kalau diikutkan hati,tak mahu lansung saya gunakan kad kredit.Tapi bila difikirkan mungkin nanti bila kecemasan ke..nak holiday oversea ke(eh,ni dah lari dari niat sebenar guna kad kredit),nak shopping online ke(eh,ni pun bukan niat sebenar),nak book tiket flight ke..(ade kemungkinan,tapi maybank2u pon da boleh kan?) *fyi,niat sebenarnya ada kad kredit adalah untuk guna di waktu kecemasan sahaja*
Tapi bila fikir2 balik akan niat sebenar tu,maka saya pon terimalah tawaran kad kedit...

Masa g ambil kad kedit,sign sume2 tu,saya pon saje nak tanye kak org maybank yang in charge saya tu.

Saya : Kak,selamat ke ye gune ni?saya ni budak baru belaja
Mybnk : Selamat..Tapi jgn keluarkan cash.interest tinggi
ok,saya paham
dia sambung lagi..

n,jangan sesekali bg maklumat kt kad ni terrrmasuklah 16 digit kat kad ni.

Saya macam,,apeee?????Sebab sebelum ni gne kad kedit kat nihon,number tu xdelah sampai kene protect cmni.Just jgn sampai 3 digit kt belakang kad tu leak udahla.Tapi,apa-apapun.saya ok jela.Berjaga-jaga.

Tapi,2 kes yang melanda saya mmg membuatkan saya amat berhati-hati.Semuanya dibuat hanya melalui phone call.

Kes 1
Dekat ofis,tibe2 ade fon call dari perempuan.Macam biasa cakap dari mane n nak tawarkan privilege card untuk semua pemegang kad kredit.Die kate ade diskaun la blablabla.Die tanye kad kredit punye expired date.Ok,fine saya gtau aje.Tapi...Bile die start tanye number kad kredit,saya dah rasa ragu-ragu.Dia bacakan 1st 8 digit kat kad tu n suruh saya sambung lagi 8 digit.Waktu tu,terngiang-ngiang kat kepala kata-kata akak maybank hari tu :
Biasanya dorang akan suruh kita sambung no. kad ni.Waktu tu,jgn sesekali bg sambung.
Saya terus cakap;
Maaf,saya tak boleh bagi.saya dah dinasihatkan tak boleh bg oleh org maybank sendiri.
Die macam insist jugak.Dah macam nak paksa2 pulak.Saya pun kenelah bertegas.Saya terus cakap;
Nak number kad jugak ye.Taknak bagi!kalau x dapat prvilege kad n diskaun sume tu pon xpelah.Tak heran!(ni sebenanya dalam hati,tapi yang dilontarkan kt org perempuan tu adalah sikit2 macam ni.hihi)
Perbualan di telefon berakhir di situ.

Kes 2
Dapat fon call lagi.Tapi kali ni cakap dari HQ.Hq ape bende tak tahu.Dahla tak perkenalkan diri ape ke.Die cakap die dari HQ semua kad krdit visa,mastercard semua.Die call untuk bagi kad kredit insurans.Macam biasa,bile cakap kat fon,die cakap lajuuu je.Explain pasal polisi semua tu.Tak clear lansung.Sebab bile nak explain at least kite nak tgk package ape die ade, sekian sekian kan.At least tunjuklah pamphlet ke kan.
Bila saya cakap,x efektif lah by phone call nak mintak verfication etc,die balas balik kate call ni direkod.Saya balas balik,macam mane saya nak conformkan betul ke tak call ni direkod.Die diam n macam nak marah dah.
Bukan sepatutnya saya ke yang marah sebab die mintak detail saya.Minta kad kredit number.Oh,saya berkeras jugak takkan bagi.Dalam phone tu,kejap die kate insurans percuma setahun,tapi lepas tu kene bayar jugak RM290 . Macam nak tipu je.Macam2 saya persoalkan.Saya kate kenape fon number ni 014*******,kenapa saya tak pernah dgr lansung pasal bnde ni,kenape tak inform by surat ke ape pasal insurance ni dulu,Lepas tu takkan la xde booth ke center ke kt mane2 untuk jumpe n bincang.die macam naik suara.Nasib ko laaa...Last2 saya tanye,insurance ni wajib amek ke??
jawapan die adalah sgt tak clear.
Die kate,tu yang saya kene verify dulu number card. baru die leh hanta polisi black n white sume.Macam ape je kan..
Last2 saya cakap,awak hantar jela surat ke ape.Nanti saya decide.Saya tak paham saya call la nanti..
Tamat di situ.
N saya terusss bukak laptop search kad kredit insurance.Illekkk.Takde pon.Yang saya jmpe adalah org yang mngalami nasib sama macam saya.

Belog 1
Belog 2
Belog 3

Hasil dari godek2 dari belog org lain,ade yang dah siap call maybank center,dan cakap ini sume adalah penipuannn.
Jadi,hati-hati...