iklan

Tuesday, 27 September 2011

Halal dan haram

Hai kenkawannn...

Aku rase semuaaa org tau yang bab! dan arak tu dan unsur mereka haram dimakan dan diminum.Macam tu jugaklah dengan makan binatang yang tidak disembelih mengikut syarak.

Bila orang tau aku pernah belajar kat jepun,sebuah negara yang mmg terkenal dgn budaya nomikai(minum-minum lah ape lagi),yang buta-niku(daging bab!)mnjadi santapan istimewa di mana-mana,maka terbitlah banyak persoalan dari mereka seperti :
- senang ke cari makanan halal?
- kat kedai die boleh makan ke?
- walaupun makan seafood kt kedai,confirm ke kuali,pinggan die tak cmpur ngn mknn yang harem tersebut?
- sedare i dulu 6 bulan p jepun,die makan sardin n megi jek tauu!! -ini ayat penyata

Okey, mereka prihatin.Baguslah macam tu.Concern.

Tapi kadang-kadang kite lupe...makan makanan yang bukan hak kite jugak adalah haram...walaupun makanan tu ayam yang telah disembelih mengikut syarak,buah-buahan ke,roti ke,ia tetap haram selagi ia bukan hak kita apatah lagi pakai makan je tak tau sape yang punye.

Macam tu jugak makanan dari sumber yang haram pon jatuh haram gak.amik rasuah ke,makan harta anak yatim ke,duet menang judi ke,duet tu beli makanan,pstu bg anak bini makan.haram jugak.

Kan?

-----update sikit lagi ---
aku rase ape aku nak sampaikan tak bape sampailah.yang sebenanye aku nak ckp yang makanan haram tu tak semestinye dalam bentuk bab! dan arak tu je sbb ramai sgt yang tanye kt aku jepun tu senang ke nak dapat makan halal??Lepas tu bile aku terangkan balik senang je makan,makanlah seafood aje,kite cek nyuukazai gelatin semua tu tp mcm tetap dipandang seolah-olah aku ni da makan buta-niku tu bermangkuk-mangkuk lah.
Padahal kalau pikir balik bnde halal haram ni sekeliling kite je.Kalau ko makan roti canai ngan teh tarik kt kedai mamak lepas tu tak cukup seposen nak bayar makanan,pastu mamak tu insist nk ko bayar seposen tu jugak,ko blah je cmtu tak baya seposen,jatuhlah haram..tp ko tak sedar sbb makanan tu bukannye bab1 pon,xdela jijik sgt rase masuk anak tekak tu kan..walaupun seposen,hukumnye same je mcm ko makan bab! n arak tu.ngeh3...

7 comments:

aReLaN said...

cmtu la pemikiran orang malaysia.kdg2 cam tertutup sgt minda.pikir over certain bnda tp amek remeh some other things.

desir2sakura said...

kak as,bila mkn sushi semalam!! :PPP

kyo_9 said...

jap..
ape yg ko tulis nih.. ko explain kt diorang ke atau ko cume tulis kt sini je?

AsMiza said...

matle : tula pasai..bgusla consern tp sampai merpelekehkan kite makan seafood kt nihon tu yg tak tahan..

bila,kak as jelesss..nak ebi mayo,nak abura ebiii nakkk!!!sajee je bg jeles.

haiya saidoo..takkanla aku tibe2 nak ceramah kt dorg kot.aku nak muhasabah je ni.kadang2 kite igt bab! ngn arak je haram dimakan,pastu tak sedar yang selain tu pon boleh jd haram gak walau asalnye halal...paham ke dak lg ni?hahaa

Anonymous said...

Asal?

Aku dengar kerja dengan kerajaan banyak rasuah. kira betul la ko tengah alami benda ini..

AsMiza said...

anon:aku bg contoh je rasuah tu..n rasuah bukan kt kerajaan je berlaku.perkara ni umum.pemberi dan penerima rasuah sama menangung dosa.

kyo_9 said...

paham..
saja je tanya..
mana la tau ko terus ceramah on the spot ke.. sebab ak pon mungkin akan buat benda yg sama ;)