iklan

Friday, 10 February 2012

Marilah mengundi..

Sape lagi yang umur da 21 tp lom daftar mengundi??
Aku balik2 je dari nihon terus daftar mengundi.kebetulan ade booth daftar mengundi kt pkns,ramai2 kot yang g daftar..

Tapi,aku pelik kenape ade orang yang still taknak mengundi.
Oklah,ade yang ckp tak tau nak undi mane satu,ade yang corrupt,ade yang cakap je lebih,ade yang kroni2,kire semuanye takleh caye lah. Tapi,bayangkanlah kalau semua orang berfikiran mcm tu.Semua taknak turun mengundi. Agak2nye parti yang mcm mane lah yang akan menang?Kalau yang agak suam2 kuku menang tu ,boleh tahan lg lah.Tapi mcm mane kalau yang menang tu, tak kisah sensitiviti sesuatu masyarakat ke, nk tukar perlembagaan ke (especially kalau pasal islam n kelebihan bumiptra).Ade kemungkinan tak yang penyokong amaaattt minoriti boleh menang kalau kite ramai2 tak mengundi?

Seriously,aku bukan pro mane2 pihak.Aku pon sampai skrg still tak tau nak pangkah yang mane satu time PRU nnt..
Paling sedih bile tau pakwe sendiri pon xnk mengundi..

Orang tak mengundi ni orang yang tak bertangungjawab pada negara
! - aku emosi bercakap

Bukan tak bertangunjawab..tapi ini tanda protes. Dari sekolah lagi saye n the gang dah kaji pasal politik kt Malaysia ni.

Alaaahhhhhh..time sekolah dulu,bincang politik hingusan! -
aku emo lagi


Macam biasa, tiap kali kitorang telagah pendapat,mesti aku kalah. Benci .
Kalau ikut kajian Dr. Fadzilah Kamsah, aku boleh menang sebab orang yang lahir bulan 9 ni orang yang pandai bercakap.


Walau ape pun..aku da daftar,tp smpi sekrang tgh pikir lg nak pangkah sape..atau pun jd undi rosak aje??kui3...

11 comments:

aReLaN said...

ko ngundi bahagian mana???aku semak hari tu aku sendiri pon tak kenal tempat.hahaha

kyo_9 said...

Alasan ak x nak mengundi, sebab ak rasa ak bijak..

Ulasan:

Ketua pemimpin parti pembangkang kata, siapa yg undi kerajaan dia bodoh.. [rujuk ucapan DSAI kt Shah Alam hari tuh]

Pemimpin kerajaan plak cakap, siapa undi pembangkang dia bodoh.. [x yah nk rujuk, memang ramai orang parti tu cakap benda yg sama (-_-") ]

Cik Hana said...

haha... aku gelak baca komen atas ni...

Has said...

sangat setuju! satu undi mungkin tidak dapat menggerakkan gunung tapi kalau tak mengundi...kuman pun tidak boleh digerakkan :) boleh pakai tak kata-kata ni? hehe hentam saja. anyway looking forward untuk mengundi..tp undi itu rahsia kan? :)

Shera Nasir said...

kalo faham betul2 kita wajib mengundi!hehe..sebab tu adalah tanggungjawab n hak kita..kita ada hak utk pilih pemimpin yg terbaik antara yg diberi pilihan..menang ke x menang ke yang kita undi blkg kira yg penting kita dah tunaikan tanggungjwb n hak kita ^_^

AsMiza said...

matle : aku undi kt teluk intan.lupe lah namenye.da dekat2 mngundi nnt cek balik lah.hahaha

saido : alahai...mudahnyee alasan.

hana : hahaha

has sensei: setuju2..sedap ayat sensei tu :) dan ye,undi adalah rahhsiaaa..

shera: tula...kite kene pilih yang terbaik.itu hak kite.nnt bile da kuar kekka ade yang bising apelaaa buat cmni,buat mcm tu.padahal salah diri sendiri xnk undi.kui3...

Islah nafsah..Ud'u ghairak said...

aku tau!!!mungkin takde parti yg memenuhi kehendak lg setakat nih..tp undi lah yg plg dkt dgn kehendak yg kite nak utk future..terutama utk future zuriat2 kita nih..hehe..ckp sbg mak org..wa3~mungkin masa depan akan lahir lg parti yg lebih bagus..huhu..

aku br daftar raye cina hari tuh..nak tunggu cik abg dpt cuti br dpt g pos opis..tp taktahu lh dah masuk dlm list spr blm..hari tuh aku cek takde lg..huuuu..harap2 lah diorg kemaskini sblm mengundi nnt..cewah2..zon ngundi ikut ic..susah plak..

profmie said...

huhu..d dftr ar mengundi thun lps..hehe..asenya klu sume org muda dftr mengundi..confirm jmlh pengundi b'tmbh PRU nti..tp kebykn dorg bile suh dftr m'undi bg alsn mcm2x..hmm..depends pd individu msing2x..

AsMiza said...

farah : tula aku nak smpaikan..undi yang plg dekat dengan kehendak kite utk future.aku terpikir nnt anak2 kite ade ke lg peluang nak smbung blaja mcm kite ni kan.biasiswa pon ad ke lg kan..huuuhuuu

AsMiza said...

profmie.:tula..mcm2 alasan dorg bagi utk xnk mengundi..mentaliti kene ubah kot.satu undi pon berharge ape..

niex09 said...

i loike getusan hati kak as...hehe~
oh, org lahir bln 9 pandai berkata2 ke? i pown lahir bln 9 gak.. hope so leh jd camtu la.. xD